29. studenog - 8. prosinca 2024.
09:00 - 21:00
Dom hrvatskih branitelja
Leharova 1, Pula
Ne zna se pravo je li Hermes Trismestigus ili Merkur Triputslavni stvarno sastavio Smaragdnu tablu, Tabulu Smaragdinu. Na koncu konca bio je tek skrpani grčkoegipatski bog i izmišljeni kralj za kojeg se mislilo da je mnogo i pametno pisao, ali to se misli i za mnoge male skrpane bogove i izmišljene kraljeve naših svagdana. Bilo kako bilo, za generacije islamskih i kršćanskih filozofa, alkemičara i mističara najveću istinu su kroz vijekove nosila prva dva retka baš te Smaragdne ploče. “Istinito je, sigurno i točno: ono je dolje kao ono gore, a ono je gore kao ono dolje, da skupa tvore čudo Jednog.” Hipotetički daoistički izvor i mnoge kasnije inačice taj odnos doživljavaju i kao više od puke preslike: donje je iz gornjeg, gornje je iz donjeg, jedinstveno su divno čudo - Dao. Veliki svemir sav je u malom, a mali sav u velikom: u pahulji snijega, u neuronima voluharice, u Kumovoj slami, u kozmičkoj ili božjoj iskri duha koji piše i onog koji čita.
Ne znamo je li što pisao i što čitao kovač Antonio Puzar iz Via Veruda 30 u Puli, a ne znamo ni koje je sve bogove spominjao kad su ga 1889. godine unovačili u austrijsku carsku konjicu. Rođen je u Pazinu, u obitelji koju javne vlasti upisuju kao “aloglotsku” i koja je tamo došla tek kojih dvjestopedeset godina ranije iz čakavske bosanske Krajine kad su u nju navalili Turci. Dotičnom Antoniju ipak, za razliku od mnogih njegovih rođaka, kraj imena u vojnom arhivu u Trstu ne piše da je inojezičan. Piše da je italofon, da mu je jezik talijanski. Tu su bilješku o jeziku upisivali naoko usput, ispod banka, uvijek u rubriku namijenjenu bračnom stanju. Između rubrika “Oženjen uz dozvolu _____” i “Postao udovac _____” upisani su u prazni prostor i u samo par slova i jezik i porijeklo i stanje pismenosti. Između slavenstva Antonijeva djetinjstva i romanstva njegove zrelosti protegao se tako jedan čitav kvazisvemir velike i male politike, migracija, nada i težnji. Četrdeset i dva kilometra zračne linije u sebi su sažela mnoge istarske drame i duga stoljeća.
Antonio je fabbro. Carska konjica treba kovača. Sve i jest i nije slučajno. Između Antonijeve kovačije i carskog kopita čitav se svijet moći i vojnih interesa jednog velikog Carstva sažeo u duljinu malog čavla u potkovi. Varka je to društvenog poretka. Da pomislimo da smo jedno s Carom i Carstvom, da su čekići i srpovi iskovani iz iste kovine kao i carsko žezlo. Otrovna alkemija poretka uzima zlato i vraća ga kao puščano olovo, mudrost filozofa zavodi i prevodi u tupost zadojenosti.
Ne znamo jesu li Antoniju Puzaru potkove donijele sreću, ali kasnije je, tako piše, radio u odjelu za vlakove. Okivao željezne konje na tračnicama u ovom svijetu sjevernojadranskih i podalpskih mješavina. Ne znamo je li sanjao da se tim vlakovima nekamo uputi. Ostao je u svijetu koji nastanjujemo i kad nema otmjenog Claudia Magrisa da nam ga opiše, da nas povede svojom gospodskom rukom kroz te naše mikrokozme o kojima nema što ne znamo, o kojima sve uvijek znamo i ništa ne znamo, o kojima svi sve (ne) znaju, nasukani na ovaj ili onaj otočić, sa zamagljenim pogledom prema planini Učki. Onoj istoj koju s ljubavlju i zanosom opisuje glagoljaški prevoditelj češkog i europskog Lucidara. Znamo već o čemu se radi: “Vaspet jest jedna last, jaže zove se Istrija. I v toj zemlji jest jedna gora, jaže zovet se latinski Olinfos, ježe jest Učka. I te gori visokost ide daže pod oblaki.” U svijetu ima Istra, a u njoj Učka i baš ta doslovce spaja ono gore s onim dolje. Često se to citira i spominje. Glagoljaš doduše dodaje: “I poli te gori počenjet se jedna vlast jaže imenujet se Italija”, no to se, eto, nešto rjeđe citira.
Jest, sva prešućivanja i sva oglašavanja, svi istarski razvodi i kraški rasjedi, svi su nekome opasni i svi mame i njeguju zabrinute poglede. Kao kod Magrisa ti su pogledi u jednu ruku i osobni i s visine, izravni i zaobilazni; ti su pogledi prema ovom našem malom velikom svijetu opsesivni, jer počivaju na strahu od našeg plesnog dvokoraka, na nezgodnoj mapi malih i velikih pokreta i pomičnih granica, na izazovu tromim nabildanim pričama koje za sebe misle da su Jedne i Jedine i u milosti Jednog. Na divno praznim rubrikama u koje netko želi upisati što smo i tko smo. Svako je naše šareno selo uvijek i neka stara kolonija, trag nečijeg velikog plana, kockica na šahovskoj ploči ili ploči Monopolija, uvijek u opasnosti da opet završi na nacionalistovu ražnju ili u mraku liberalove škrinje za srebro.
Kada se pred tri desetljeća, u jeku najzaglušnije dreke lažnih bogova i kraljeva kroz magle oko Učke, u samom srcu Grada, na forumu i u predvorju vlasti, stvorio Sajam knjige, u srcu srca srca srca Europe, to je čudesno protestno prizivanje velikog kozmosa u malom kozmosu, moglo nastati samo iz uma nekog zaigranog i zaljubljenog. Da nije bilo Obradovićevih veselih subverzija i mudrih djetinjarija ti se svemiri po tko zna koji put ne bi bili “mistično” pronašli i jedan u drugom ogledali. Bila bi ih prekrila magla izmišljenih jedinstava koja preziru igru, a eros zamjenjuju okaminama pijeteta. Pa i kaže se kod Capotea i drugdje da Muze šute kad topovi riču, pa su trebale valjda zašutjeti i tada i još mnogo puta proteklih čudnih desetljeća. A nisu. Jer postoji netko tko će umočiti prst u morsku pjenu i sanjati i osjećati s kim sve tako razgovara. Tko će okrenuti uho svijetu preko brda i tko će se usuditi. Postoje dakako svjetovi, pa i oni u glavama umišljenih kraljeva, koji bi silno htjeli potkovati i okovati, ucijeniti Sanjanje, ili se njime okititi kao svojom zlatnom potkovicom. Dok se kopiranti trude replicirati san u epruveti, on živi na rubu kaosa i reda, tamo gdje se nabolje stvara.
U suvremenom svijetu fraktalne geometrije i kompleksnih sistema malo može pokrenuti veliko, iz nekih će se skoro nevidljivih početnih uvjeta ocrtati čudesne mandale smisla. Iz početnih uvjeta igre i dišpeta, mudre djetinjarije i otpornosti duha. Suvremeni mistici znanosti, razmišljajući o tom rubu, govorit će poput starih alkemičara o izrastanju novog iz prividnog kaosa, o osjetu okoline i dodiru s drugim, o tome da je nesavršenost dobra, o tome da su šarenilo i raznolikost snaga a ne slabost, o tome da je ravnoteža smrt, a kaos propast i da je samo život i hod po rubu ono što se vidi, što znači, što raste i što se voli.
Ove će godine po trideseti put ljubitelji i poznavatelji pisane i slikane riječi, znatiželjnici, pa i slučajni namjernici, svi zajedno ući u palaču knjige staklenog stropa, u svijet na rubu kaosa, u pulski pogon za mudre djetinjarije i pametne igre, među sjene prošlosti i u boje svih budućnosti. Sjesti za stol, na klupu, onjušiti tintu na papiru - zrcalo u kojem se sve i sva može i mora ogledati. Vita! Vita! Svatko nek se ogleda bez straha, nek se počešlja i ponovno se raskuštra u mikrokozmu knjige, u srcu mikrokozma Istre, u srcu ljudskog govora i hoda, tamo gdje se hrabro seže uvis, gdje se veliko i malo susreću u svom jednom, tu gdje stoluju kovači boljih priča, putnici vlakova i raketa što jure u daljine, timaritelji umornih Pegaza. Tu gdje se veselo i hrabro plazimo i blejimo strogim sucima i tamnim oblacima, velevažnim svjetskim olujama besmisla i straha.